— 37 —
Hic, ut ad propositum revertar, tantum enitar tradere,
quae videntur necessaria, ut ad cognitionem rerum aeternarum
pervenire possimus, earumque definitiones formemus conditionibus
supra traditis.
      Quod ut fiat, revocandum in memoriam id, quod supra diximus,
nempe quod, ubi mens ad aliquam cogitationem attendit, ut
ipsam perpendat, bonoque ordine ex ea deducat, quae legitime
sunt deducenda, si ea falsa fuerit, falsitatem deteget; sin autem
vera, tum feliciter perget sine ulla interruptione res veras inde deducere;
— 38 —
hoc, inquam, ad nostram rem requiritur. Nam ex nullo alio
fundamento cogitationes nostrae determinari queunt. Si igitur rem
omnium primam investigare velimus, necesse est dari aliquod fundamentum,
quod nostras cogitationes eo dirigat. Deinde quia
Methodus est ipsa cognitio reflexiva, hoc fundamentum, quod nostras
cogitationes dirigere debet, nullum aliud potest esse, quam
cognitio ejus, quod formam veritatis constituit, et cognitio intellectus,
ejusque proprietatum, et virium: hac enim acquisita fundamentum
habebimus, a quo nostras cogitationes deducemus, et
viam, qua intellectus, prout ejus fert capacitas, pervenire poterit
ad rerum aeternarum cognitionem, habita nimirum ratione virium
intellectus.
Spinoza TIE 37-38