— 25 —
      Concludamus iterum breviter, et videamus, quomodo fictio nullo
modo sit timenda, ut ea cum veris ideis confundatur. Nam quoad
primam, de qua prius locuti sumus, ubi scilicet res clare concipitur,
vidimus, quod si ea res, quae clare concipitur, et etiam ipsius
existentia sit per se aeterna veritas, nihil circa talem rem poterimus
fingere; sed si existentia rei conceptae non sit aeterna veritas, tantum
est curandum, ut existentia rei cum ejus essentia conferatur, et
simul ad ordinem Naturae attendatur. Quoad secundam fictionem,
quam diximus esse simul attentionem sine assensu ad diversas
ideas confusas, quae sunt diversarum rerum, atque actionum, in
Natura existentium; vidimus etiam rem simplicissimam non posse
fingi, sed intelligi, et etiam rem compositam, modo ad partes
simplicissimas, ex quibus componitur, attendamus; imo nec ex
ipsis ullas actiones, quae verae non sunt, nos posse fingere: Nam
simul cogemur contemplari, quomodo, et cur tale quid fiat.
Spinoza TIE 25